Guļamtīklošana ar bērniem (hammock -ing)

Kādā agrā pavasara rītā, mostoties savā siltajā, mīkstajā gultā, ieelpoju pieelpotās guļamistabas gaisu, un man radās doma, ka vajag pamēģināt gulēt ārā. Ne jau teltī, bet pilnīgi ārā, kur zvaigznes redz. Un vajag šo arī puikām parādīt. Man vispār patīk dažādas iemaņas puikām ierādīt. Iemaņu man nav īpaši daudz. Nemāku gultas un galdus taisīt, nemāku motociklus remontēt. Noteikti varētu iemācīties, bet nekad nav bijusi griba. Tāpēc pārsvarā iemaņas man saistītas ar dabas pētniecību, vides un novadpētniecību, kā arī prieka baudīšanu brīvdabā ļaujot savam ķermenim cauraust visas vides parādības, kādas nu Dievs mums devis – ūdeni, zemi, vēju, zāli, mežu, torņus, džungļus un purvus. Un cilvēku veidotos džungļus, dažkārt. Un visu citu, ko nepieminēju. Bet labāk kaut kādas iemaņas, nekā nekādas.

Tad nu pienāca vasara, un vienu vakaru es devos uz veikalu pēc šūpuļtīkla / guļamtīkla (angliski: hammock). Iegādājos 3gb veikalā “Ceļotājs”. Tur viņiem izvēle starp dažādiem modeļiem. Paņēmu tādus, kas likās ērti, un ar moskītu tīklu. Izrādās tā ir baigā fīča, jo jūnija agrajās naktīs, vai guļot pie mitrām vietām un ūdeņiem, mušņiki nekādu baudu neļaus izjust, ja nebūs iespēja gulēt moskītiem nepieejamā vidē.

Sestdien pēcpusdienā devāmies ceļā. Nolikām auto pie Braslas HES. Mūsu plāns bija doties lejup gar Braslu, pa makšķernieku takām, līdz ietekai Gaujā un tur pārnakšņot. Un nākamajā dienā atpakaļ pa upes otru pusi. Viss gandrīz izdevās.

Pirmie pāris km no HES uz leju ir vienkārši burvīgi, viena no Latvijas skaistākajām vietām – klintis un dziļumi, atblāzmas ūdenī un klusums. Tādas vietas, kaut cik līdzīgas ir vienīgi Abavas pašā lejtecē, bet arī ne tik izteikti, kā šeit, Braslā.

Soļojām, kāpām, soļojām, peldinājām suni. Taka lēni vijās gar pašu upes malu, ievedot mūs paparžu biezokņos, kur tās steidzās aizsegt mums skatu izstiepdamās pāri mūsu galvām. Tad caur nātrēm. Caur lazdu puduru mežiem. Vietām taka izveda uz skaista egļu vēra pakāji, kas pienāk pie pašas upes. Puikas braši soļoja, lai arī nebūt nebija viegli. Tā nav tūristu taka. GNP nav to iekopis tā, lai pilsētnieki varētu ar ratiņiem tur pastaigāt vai mazus bērnus nedaudz pamocīt. Taka ir grūta un nepieradināta, brīžiem izzūd pamežā.

Papardes pāri galvai

DSC_9332 copy

Cauri egļu vērim
Paulis soļo

Strutiņa šturmēšana
Strautiņa šturmēšana

Pēc kādiem 5km makšķernieki laikam bija atmetuši ar roku, un gājuši atpakaļ, jo taka lēnītēm izbeidzās. Mēs mēģinājām to atrast vairākkārt, bet nesekmīgi. Es pats esmu copmanis, bieži staigāju gar šādām un vēl mazākām upēm, jo šādās mīt tās zivteles, ko man patīk ķerstīt. Es par teiktu – medīt. Jo šādas upes var nolasīt, t.i. saprast, kur tā zivs var slēpties, kā viņa domā un kad esmu to izfunktierējis, tad es iemetu vizuli vai mušu un visbiežāk zivs ir galā. Tāpēc pieredze ejot pa šādām takām man ir liela. Tomēr šeit takas vairs nebija. Beigusies. Tad nu mēs gājām tālāk pa Braslas krastiem, kas bija diezgan džungļaini, vāji izsakoties. Pēc 2h gājiena nolēmām, ka jāmet miers, nāk vakars, jāmeklē apmetne.

Priekšnosacījums apmetnei bija koki, kur piesiet šūpuļtīklus. Un netālu no upes. Un ne džungļos. Izdevās uziet vienam meža ceļam, kas pieveda pie pašas upes, un tur, kādus 50m no krasta mēs atradām ideālu vietu – priežu silu. Kalniņā, kādus 10m virs upes, nekādas pazīmes no džungļiem nebija palikušas.

Iekārtojam nometni
Nakts saulīte
Vakariņas
Pirmā reize

Uzsējām šūpuļtīklus (hammock), uztaisījām vakariņas. Attīrījām no sūnām pamatu un uzkūrām ugunskuru. Klusumā baudījām meža skaņas un vējiņu. Suni piesējām pie koka, lai pa nakti meža zvērus dzenājot tas neaizklīst mežos. Un metāmies pie miera.

Tīkls ir mīksts, tas tevi apņem. Vispār tāda forša sajūta, kā mammas vēderā J

Šūpuļtīklos vai guļamtīklos ir bauda gulēt, kad visapkārt ir sauss un kad odi un mušas nekož sejā un degunā. Ja no kukaiņiem var izvairīties ietinoties tā pamatīgāk, pārliekot pār sejai šūpuļtīkla malu, tad no ūdens, kas nāk no debesīm, paslēpties nevar. Izņemot, ja tīkls tev uzkārts zem biezas biezas egles. Tas nebija mūsu gadījums, jo jau pēc 2h, kaut kur nedaudz pēc pusnakts, mani pamodināja piles uz degungala. Es paskatījos LV METEO radarā (smartfone laikmets, eh) un sapratu, ka uz mūsu pusi virzas pamatīgs negaiss. Dažās vietās kartē pat balti sarkani mākoņi rādījās. Un to virziens bija tieši no Rīgas uz Cēsīm, mēs bijām pa vidu. Novērtēju to vektoru, ātrumu, aprēķināju, ka mums ir max 10min līdz gāzienam. Steidzos augšā un modināju puikas. Visi samiegojušies, neko nesaprot. Es saku – “Tinam nost, reku egle, ejam tupēt zem egles. Pagaidīsim, kad lietus pāriet!”. Visus 3 guļamtīklus novācām ārkārtīgi operatīvi un satupām zem biezas nelielas eglītes gaidīt gāzienu. Pilināšana turpinājās kādas 20 min, netālu dzirdējām pērkonu un vēju. Bet negaiss, pēc METEO radara spriežot, bija sadalījies divās plūsmās, un pabrāzās mums garām. Mēs to dzirdējām kādus 2km no sevis, bet neizmirkām. Tad nu pēc pusstundas pilināšana beidzās, un mēs uzkārām guļamtīklus atpakaļ, un ielīdām savās cisās.

Es pamodos no aukstuma kaut kur ap 5am. Aukstums no apakšas. Gad tu guli teltī, tad zem tevis ir matracītis, kas izolē. Bet šūpuļtīklā ir tomēr pamatīgi jāsaģērbjas, lai vēsums no apakšas neizsaldē. Nebija jau baigi auksti, bet tomēr vēsi. Uzvilku vēl vienu džemperi un čučēju tālāk. Līdz 8 no rīta. Tad modāmies un staipījāmies rīta saulē. Un ēdām brokastis un vācām nometni.

Jau ap 10 no rīta gājām pāri Braslai un cauri skaistiem priežu mežiem soļojām atpakaļ uz auto!

Rīta saules apspīdēts

ejam

Skaistie Latvijas lauki

No mednieku torņa

1.diena. Turpceļš.Screen Shot 2015-08-02 at 11.12.17

2trā diena, atpakaļceļš:2.diena, atpakaļceļš

Advertisements

One thought on “Guļamtīklošana ar bērniem (hammock -ing)